Kakaowe ciasto z ciecierzycy i tahini (wegańskie, bezglutenowe, bez cukru)

Co zrobić z nadwyżką ugotowanej ciecierzycy? Młody jest zawsze chętny na podjadanie samych ziarenek, bez dodatków, ale ile można? Ciecierzyca już kilka dni spędziła w lodówce, więc hummus odpadał i dla bezpieczeństwa postanowiłam poddać ją obróbce termicznej. A że słodyczy nigdy za wiele, szczególnie o smaku czekolady, to powstało takie proste ciasto z ciecierzycy, tahini i kakao. Ciężkie, sycące i lekko kruche. W zasadzie celowałam w brownie i może by wyszło bardziej wilgotne, gdyby krócej siedziało w piekarniku, ale po zastanowieniu jednak takie mnie bardziej odpowiada. Trochę przypomina trufle. Nie jest suche, lecz dość zbite, więc polewą nie pogardzi, ale i bez tego jest pyszne! Tahini fajnie tutaj pasuje i podkreśla smak kakao. Lista składników krótka, wykonanie banalne. Już samą surową masę ma się ochotę wyjadać łyżką. Na dodatek jest to wypiek bez cukru, bez jajek, bez laktozy i bez glutenu. Czego chcieć więcej?!
p.s. Ja piekłam ciasto w 3 kokilkach o średnicy 11,5 cm, jednak z powodzeniem będzie pasowałam forma o wymiarach około 20 na 15 cm. Moja akurat gdzieś wyszła...



KAKAOWE CIASTO Z CIECIERZYCY I TAHINI

3 kokilki o średnicy 11,5cm, lub naczynie 20 na 15 cm (3-6 porcji).

Składniki:
  • 1 i 1/2 szkl. ugotowanej ciecierzycy (270g)
  • 1/4 szkl. syropu z agawy (90g), lub innego płynnego słodu
  • 1/4 szkl. pasty sezamowej tahini (45g)
  • 1/4 szkl. mąki kukurydzianej (40g)
  • 1/4 szkl. kakao (24g)
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia (4g), ale można pominąć, bo ciasto jest gęste i praktycznie nie rośnie
  • szczypta soli nierafinowanej
  • olej do natłuszczenia foremek i kakao do oprószenia
  • Do podania (opcjonalnie): dżem z czarnej porzeczki, mleczko kokosowe, syrop z agawy, migdały w płatkach.

Wykonanie:
  1. Piekarnik rozgrzewam do 170 stopni, grzanie góra-dół. Kokilki natłuszczam i wysypuję kakao lub kakao wymieszanym z mąką.
  2. Do wysokiego naczynia blendera ręcznego wsypuję ugotowane ziarna cieciorki, wlewam syrop z agawy i tahini. Blenduję na gładką pastę.
  3. Dodaję mąkę, kakao, sól (i proszek do pieczenia). Ponownie blenduję, lub dokładnie mieszam. Można wszystko zblendować od razu, ale masa jest bardzo gęsta i niektóre blendery na pewno będą strajkować.
  4. Masę przekładam do naczynek, wierzch wygładzam dłońmi zwilżonymi w wodzie. Piekę przez około 25 minut, do suchego patyczka.
  5. Ciasto można podać z polewą czekoladową, lub sosem owocowym. Ja wymieszałam w filiżance dżem porzeczkowy z mleczkiem kokosowym i dosłodziłam syropem z agawy.
Smacznego!



Komentarze

Popularne posty