Jaglane serniczki cytrynowo-kokosowe z musem czekoladowym (wegańskie, bezglutenowe, bez cukru)

W tym deserze połączyłam cytrynową kaszę jaglaną z dodatkiem wiórków kokosowych razem ze słodkim kremem czekoladowym z purée z dyni. Przepis powstał z chęci wykorzystania resztki kaszy jaglanej (akurat 1/2 szklanki) i resztki purée dyniowego (też akurat 1/2 szklanki). Mleko kokosowe, w którym gotowałam kaszę, było domowej produkcji (1/2 szkl. wiórków na 2 szkl. wody), więc użyte w przepisie wiórki kokosowe, to wysuszona pulpa. Taki recykling.
Ja swoje jagielniczki przygotowałam w słoikach, bo chciałam je zjeść podczas weekendowego pobytu na działce, ale możesz wykonać także klasyczny jagielnik w małej tortownicy. Zmniejsz wtedy ilość mleka do gotowania z około 1 i 1/2 do 1 szklanki aby mieć pewność, że się nie rozpłynie.


JAGLANE SERNICZKI CYTRYNOWO-KOKOSOWE
Z MUSEM CZEKOLADOWYM

Porcja na 5 słoików, lub małą tortownicę o średnicy 16 cm.

Składniki:

masa jaglana
  • 1/2 szkl. kaszy jaglanej
  • 1/2 szkl. orzechów nerkowca
  • 1/2 szkl. wiórków kokosowych
  • 4 łyżki syropu z agawy, klonowego, lub innego słodu - do smaku
  • 2 łyżki musu kokosowego
  • 2 łyżki oleju kokosowego extra virgin
  • 1 - 1 i 1/2 soku i skórki z cytryny (u mnie wyszły 3 łyżki soku) - do smaku
  • 1/2 łyżeczki imbiru
  • szczypta kurkumy (ja dałam 1/2 łyżeczki i uważam, że przesadziłam)
mus czekoladowy
  • 1/2 szkl. purée z dyni
  • 4 suszone daktyle
  • 2 łyżki naturalnego kakao (karobu, lub surowego kakao)
  • 2 łyżki oleju kokosowego (rozpuszczonego)
  • 1/2 łyżeczki soku z cytryny
  • 1/4 łyżeczki imbiru
  • szczypta soli
Wykonanie:
  1. Dzień wcześniej - kaszę zalewam wodą (bez odmierzania, sporą ilością) i odstawiam na noc, to samo czynię z nerkowcami (tutaj najlepsza będzie przegotowana, wystudzona woda). Wiórki kokosowe zalewam dokładnie 2 szklankami przegotowanej, wystudzonej wody (wiórki będą miksowane razem z wodą z moczenia). Namocz także na mus czekoladowy daktyle w 1/2 szklanki wody. Przygotuj purée z dyni według TEGO przepisu.
  2. Wiórki kokosowe miksuję razem z wodą, w której się moczyły. Przy pomocy sitka oddzielam pulpę od mleka kokosowego. Zachowuję obie frakcje.
  3. Kaszę odsączam, przelewam gorącą wodą a następnie wypłukuję. Wsypuję do garnka i zalewam odsączonym mlekiem kokosowym i gotuję do aż wchłonie cały płyn. Odstawiam na chwilę do spęcznienia.
  4. W tym czasie możesz podsuszyć wiórki na patelni. Ważne, jeśli chcesz zrobić ciasto w tortownicy. Gdy przygotowujesz deser w słoikach, albo pucharkach, możesz pominąć ten krok. Część uprażonych wiórków możesz odłożyć do dekoracji, lub obsypać wierzch świeżymi wiórkami.
  5. Orzechy nerkowca odsączam na sicie. Wsypuję do wysokiego naczynia blendera (u mnie ręczny), dodaję ze dwie łyżki kaszy i miksuję na gładko. Następnie łączę z pozostałymi składnikami i wszystko razem miksuję. Olej kokosowy i mus kokosowy możesz wcześniej rozpuścić, jeżeli kasza zbyt wystygła. Gdyby masa była zbyt zbita, dodaj trochę mleka lub wody. Gdy zbyt wodnista, dosyp wiórków lub mąki kokosowej. Sprawdź poziom słodkości i kwaśności.
  6. Napełniam słoiczki kaszą. Odstawiam na chwilę do przestygnięcia i w tym czasie przygotowuję mus czekoladowy.
  7. Daktyle blenduję razem z wodą, w której się moczyły (u mnie ręczny blender). Dodaję pozostałe składniki i miksuję dalej do uzyskania puszystego kremu czekoladowego.
  8. Mus czekoladowy wykładam na masę sernikową, zakręcam słoiczki i wstawiam do lodówki, aby obie masy dobrze się związały. Zjadam w plenerze ☺
Smacznego!




Komentarze

Popularne posty