Risotto z brokułem (wegańskie, bezglutenowe)

Ryż z warzywami, to w zasadzie nic nadzwyczajnego. Jednak sposób przygotowywania risotto sprawia, że cieszy się dużą popularnością. Jest to typowa potrawa kuchni włoskiej,  prosta i smaczna. Ja dodałam tylko brokuła zalegającego w lodówce a i tak wyszło pysznie!
Akurat potrzebowałam zagospodarować marchewki i nie miałam lepszego pomysłu, jak ugotować je z pietruszką, cebulą, czosnkiem i przyprawami. A jak już w lodówce stała butelka bulionu warzywnego a i zupa była z dnia poprzedniego, opcja przygotowania risotto stała się nadzwyczaj oczywista. Nadzwyczaj, bo chyba nigdy wcześniej nie przygotowywałam klasycznego risotto, zawsze był to po prostu ryż z warzywami...


RISOTTO Z BROKUŁEM

3 porcje

Składniki:
  • 1 szkl. ryżu okrągłoziarnistego (krótkoziarnistego) - u mnie akurat ryż mleczny
  • 2 szkl. tartego/siekanego brokułu
  • 3 szkl. bulionu warzywnego
  • 2 duże cebule
  • 2 duże ząbki czosnku
  • 1 łyżeczka curry
  • 1 łyżeczka czosnku niedźwiedziego
  • sól, pieprz - do smaku
  • 2-3 łyżki oleju - do smażenia
Wykonanie:
  1. Wywar z warzyw zagotowuję w garnku. Czosnek siekam i odstawiam na 10 minut. Brokuła ścieram na tarce (lub rozdrabniam w malakserze) i odstawiam, podobno też powinien odstać przed poddaniem go obróbce termicznej (nawet 30 minut).
  2. Na dużej patelni (lub w garnku o grubym dnie) rozgrzewam olej. Cebulę obieram, kroję w drobną kostkę i podsmażam do zeszklenia. Dodaję posiekany lub przeciśnięty przez praskę czosnek.
  3. Na patelnię wsypuję dowolny ryż okrągłoziarnisty i mieszam. Podsmażam przez około 5 minut, aż ryż stanie się przeźroczysty. Gdy to nastąpi, dodaję starte różyczki brokułu, mieszam i wlewam jedną chochlę bulionu. Gotuję aż ryż wchłonie cały płyn. Po tym czasie wlewam kolejną chochlę. Następnie jeszcze ze trzy i przykrywam patelnię pokrywką. Później kolejne porcje, aż do wykończenia bulionu. W międzyczasie co jakiś czas mieszam zawartość patelni. Podglądałam na kilku stronach ile należy dodać bulionu, aby risotto wyszło idealne i każdy dodawał inną ilość płynu w stosunku do użytego ryżu. Ja miałam akurat 3 szklanki wywaru i w moim odczuciu jest to proporcja optymalna.
  4. Gdy ryż wchłonie wszystkie płyny, dodaję przyprawy, mieszam i pozostawiam jeszcze pod przykryciem na 5-10 minut. Po tym czasie wykładam gotowe risotto na talerze, posypuję świeżym koperkiem i dodaję dodatkową porcję świeżych warzyw. Zjadam na ciepło, jako dodatek do obiadu lub danie główne.
Smacznego!


Komentarze

Popularne posty