Kotlety z jarmużu, soczewicy i kaszy jaglanej (wegańskie, bezglutenowe)

Co tu dużo mówić? Trafiłam w końcu na porządny warzywniak, w którym mają porządny jarmuż - całe liście w pęczkach a nie ścinki w torebce, więc teraz korzystam i przerabiam!
A że miałam ugotowaną kaszę jaglaną i brązową soczewicę, to skład kotletów był oczywisty. Wyszły bardzo aromatyczne, zielone kotleciki. Robiłam także wersję z zieloną soczewicą, obie tutaj pasują idealnie.
Kotlety możesz włożyć w bułę z warzywami, sosem i zjeść jak burgera, możesz też ulepić
z masy klopsy i podać z makaronem oraz sosem pomidorowym. Ja jednak miałam ochotę na zwykły obiad z ziemniakami i surówką.


KOTLETY Z JARMUŻU
SOCZEWICY I KASZY JAGLANEJ

Około 26 sztuk

Składniki:
  • 1 szkl. kaszy jaglanej, suche ziarna (około 2 i 1/2 szkl. po ugotowaniu)
  • 1 szkl. soczewicy brązowej lub zielonej (u mnie brązowa, po ugotowaniu około 3 szkl)
  • 4 duże liście jarmużu (około 4 szklanki po posiekaniu)
  • 3 ząbki czosnku
  • 1 szkl. pestek słonecznika
  • 1 łyżeczka oregano
  • 1 łyżeczka mielonych nasion gorczycy lub kolendry (u mnie gorczyca, kolendra gdzieś wyszła)
  • 1 łyżeczka kurkumy
  • 1 łyżeczka papryki słodkiej wędzonej
  • 1/2 łyżeczki gałki muszkatołowej
  • 1/2 łyżeczki mielonego kminku
  • 4 łyżki oleju (np. rzepakowego, lub z pestek winogron)
  • sól i pieprz do smaku (u mnie szczypta pieprzu i 1/2 łyżeczki soli himalajskiej)
Wykonanie:
  1. Wypłukaną kaszę jaglaną gotuję w 2 szklankach wody. Namoczoną soczewicę gotuję w 2 szklankach wody. Teoretycznie można wszystko razem, ale ja gotowałam każde z osobna.
  2. Wystudzoną kaszę i soczewicę, mielę razem z liśćmi jarmużu (bez łodyżek) w maszynce do mięsa. Gdy nie masz maszynki, wystarczy kaszę jaglaną i soczewicę umieścić w misce z olejem i przy pomocy ręcznego blendera przerobić na pastę.
  3. Liście jarmużu obrywam od twardych łodyżek i siekam drobno, dodaję do masy (chyba, że już zostały zmielone w maszynce). Blenderem jeszcze chwilę miksuję, aby rozdrobnić liście jarmużu i połączyć je z masą, ale nie na zupełną papkę, chcę widzieć kawałki jarmużu.
  4. Czosnek przeciskam przez praskę i dodaję do masy. Słonecznik rozdrabniam na proszek w młynku do kawy, dodaję do masy. Dosypuję przyprawy.
  5. Masę na kotlety dokładnie mieszam, po czym miskę przykrywam szczelnie i przekładam do lodówki na około 30 minut (lub dłużej, ja najczęściej wszelkie masy na kotlety zostawiam na noc).
  6. Nagrzewam piekarnik do 180 stopni. Blachę do pieczenia wykładam papierem. Lekko natłuszczonymi dłońmi formuję kotlety - u mnie średniej wielkości. Piekę około 20 minut z jednej strony, następnie delikatnie obracam i przez około 10 minut dopiekam z drugiej strony. Odstawiam na chwilę, aby lekko przestygły bo wtedy nie będą takie miękkie.
  7. Najlepiej smakują klasycznie, z puree z ziemniaków i surówką lub warzywami gotowanymi na parze.
Smacznego!

Komentarze

Popularne posty