Racuchy drożdżowe z suszonymi morelami (wegańskie, bez cukru)

Racuchy drożdżowe pszenne, z mąki chlebowej typ 650. Równie dobrze sprawdzi się popularna mąka babuni.
Smażyłam je dwa razy w ciągu tygodnia. W pierwszej wersji zblendowałam suszone morele na mus. W drugiej dosypałam odrobinę cukru kokosowego do masy a namoczone morele pokroiłam w kosteczkę. Obie wersje były pyszne!
Racuszki smażyłam na minimalnej ilości oleju, wyszły więc spłaszczone, ale bardzo pulchne! Smażone na głębokim oleju przybiorą nieregularne, kuliste kształty, jak mini pączki. Takie najbardziej lubię, ale jednak rozsądek wziął górę.
Racuchy są słodkie, nawet te, do których morele dodawałam pokrojone w kostkę, dlatego radzę powstrzymać się przed posypaniem ich cukrem pudrem i najpierw jednego spróbować.
Z podanych ilości wychodzi sporo racuchów, ale są tak smaczne, że ja i Młody pochłanialiśmy jeden za drugim a na następny dzień zostało tylko kilka sztuk.
Na zdjęciach racuchy drożdżowe w wersji nr 1, ze zblendowanymi morelami i bez cukru.


RACUCHY DROŻDŻOWE Z SUSZONYMI MORELAMI
bez jajek, bez mleka, bez cukru

Około 24 sztuk, ilość dla 3-4 głodnych osób.

Składniki:
  • 3 szkl. mąki pszennej chlebowej, typ 650 (450g)
  • 2 szkl. wody
  • 1/2 szkl. suszonych moreli bez siarki (150g)
  • 25g świeżych drożdży
  • 1 łyżka octu jabłkowego (opcjonalnie)
  • 2 łyżeczki mielonej skórki pomarańczowej (opcjonalnie)
  • 1/4 łyżeczki cynamonu cejlońskiego
  • olej do smażenia

Wykonanie:
  1. Morele umieszczam w miseczce, zalewam połową szklanki wody, przykrywam i odstawiam aż zmiękną. Ja zostawiłam je na całą noc.
  2. Do namoczonych moreli dolewam 1 szklankę wody (najlepiej ciepłej) i blenduję na mus. W wersji bez blendera, namoczone morele kroję w drobną kostkę, a pozostały płyn z moczenia wlewam do ciasta razem z wodą
  3. Drożdże rozprowadzam w połowie szklanki ciepłej wody. Można je też od razu wkruszyć do ciasta a wodę wlać razem z pozostałymi mokrymi składnikami.
  4. Do dużej miski wsypuję suche składniki: mąkę, mieloną skórkę pomarańczową i cynamon. Mieszam.
  5. Do suchych składników wlewam mus morelowy (lub wlewam wodę i wrzucam pokrojone w kostkę morele), uwodnione drożdże oraz ocet. Mieszam łyżką aż składniki się dobrze połączą. Miskę przykrywam ściereczką i odstawiam na około 30 minut, aż ciasto wyrośnie. Lepiej nie przykrywać miski folią i nie zostawiać do wyrastania na długo, bo suszone owoce mogą zacząć fermentować.
  6. Na patelni rozgrzewam olej. Ciasto drożdżowe wykładam łyżką, tworząc nieregularne placki. Staram się go zbytnio nie mieszać w misce, aby nie utraciło swojej bąbelkowej struktury.
  7. Racuchy smażę na średnim ogniu, z obu stron na rumiano. Odsączam na papierowym ręczniku z nadmiaru tłuszczu. Podaję wedle upodobania, np. z pokrojonymi w kostkę suszonymi morelami, siekanymi orzechami, polane jogurtem lub śmietanką.
Smacznego!


Komentarze

Popularne posty