Risotto z leśnymi jagodami (wegańskie, bezglutenowe)

Słodkie drugie danie, albo podwieczorek? Ryż z owocami! Tanio, prosto, szybko i smacznie. Najpopularniejszy jest chyba ryż z jabłkami, ale ja ze spaceru przyniosłam trochę darów lasu...
Borówka czarna (Vaccinium myrtillus L.) zwana także czarną jagodą lub czernicą. Wykazuje silne właściwości prozdrowotne, dużo lepsze niż popularna borówka (amerykańska) wysoka. Lecznicze działanie warunkują zawarte w jej składzie garbniki, flawonoidy, antocyjany, kwasy organiczne, cukry, witaminy i związki mineralne. Dzięki temu jagody borówki czernicy wykazują działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne i przeciwkrwotoczne. Poprawiają widzenie, wpływają pozytywnie na pracę jelit i są pomocne w walce z biegunką (suszone owoce) lub zaparciami (owoce świeże), a dzięki bogactwu składników o działaniu przeciwutleniającym pomagają wymiatać z organizmu wolne rodniki.
Żeby nie popełnić banału, sięgnęłam po ryż do risotto i ugotowałam go zgodnie z kanonem. Część jagód poddałam obróbce termicznej, a część pozostawiłam w stanie surowym. Nudy nie ma! Danie dosłodziłam delikatnie cukrem kokosowym, chociaż obył by się bez niego, gdyż już sam napój owsiany i borówki nadały mu słodyczy. Klasyczny ryż z jagodami dla przełamania smaków podałabym z kwaśną śmietanką, ale w wersji fit, jej miejsce zastąpił jogurt kokosowy.



RISOTTO Z LEŚNYMI JAGODAMI

bez laktozy, bez cukru rafinowanego

2-4 porcje

Składniki:

Jagodowe risotto
  • 1 szkl. ryżu krótkoziarnistego, najlepiej przeznaczonego do risotto (u mnie arborio)
  • 1 szkl. leśnych jagód
  • 3 szkl. napoju roślinnego (u mnie owsiany)
  • 2-3 łyżki cukru kokosowego (do smaku)
  • 2 łyżki oleju kokosowego nierafinowanego (do smażenia)

Do podania

  • 1 kubeczek jogurtu kokosowego (lub innego ulubionego)
  • 1/2 szkl. jagód leśnych (lub borówek)
  • płatki/wiórki kokosowe (opcjonalnie)


Wykonanie:

  1. W rondelku podgrzewam mleko roślinne.
  2. Na dużej patelni rozgrzewam olej kokosowy, wsypuję porcję ryżu i smażę przez 5 minut, mieszając drewnianą szpatułką, aż ziarenka zrobią się przeźroczyste.
  3. Ryż zalewam szklanką mleka i smażę, aż wchłonie cały płyn, następnie dolewam kolejną szklankę i dalej smażę do czasu wchłonięcia płynu. Wlewam ostatnią porcję mleka, wsypuję cukier i jagody. Gotuję do czasu ugotowania się ziaren ryżu i uzyskania odpowiedniej konsystencji potrawy.
  4. Risotto jagodowe nakładam do miseczek, na wierzchu robię kleksy z jogurtu i posypuję świeżymi jagodami.
Smacznego!


Jagody 2019

Komentarze

Popularne posty