Chleb z czarną soczewicą i cebulą

Przepis na Chleb z soczewicą znalazłam u Gucia. Już sama nazwa mnie zaintrygowała. Przeczytałam listę składników i wiedziałam, że muszę go upiec!

Soczewica i cebula to nie są składniki, które zwyczajowo dodaje się do chleba, to dlatego szczególnie zainteresowała mnie ta pozycja. A ponieważ ostatnio zdałam sobie sprawę, że zaniedbaliśmy się w kwestii strączków, postanowiłam nie zwlekać i czem prędzej owy chleb upiec.

W oryginalnym przepisie autorstwa Günthera Webera chleb jest wypiekany z Alb-Leisa - soczewicy z Jury Szwabskiej. Gucio zastąpił ją soczewicą czerwoną. Ja akurat miałam nagotowany gar belugi - czarnej soczewicy, więc skorzystałam z niej. Alb-Leisa jest soczewicą z rodzaju zielonych, nie rozpada się po ugotowaniu, tak więc nie miałam większych obaw wymieniając ją na belugę. Zwiększyłam też proporcje, bo przygotowywałam chleb w standardowej keksówce o wymiarach około 10 x 30 cm.


Smak chleba? Nie da się opisać, jest naprawdę wyśmienity! Pomimo, iż moja soczewica nie gotowała się z przyprawami, to chleb był naprawdę aromatyczny. Skórka chrupiąca a wnętrze bardzo miękkie i elastyczne. Nie licząc czasu dojrzewania zakwasu, przygotowanie nie jest specjalnie czasochłonne ani skomplikowane.

CHLEB Z CZARNĄ SOCZEWICĄ I CEBULĄ

bez jajek, bez mleka, na zakwasie, na drożdżach

Keksówka o wymiarach 10 x 30 cm.

Składniki:

Zaczyn

  • 7g zakwasu żytniego
  • 60g mąki żytniej razowej
  • 60-80g wody w temperaturze pokojowej
Ciasto właściwe
  • cały zaczyn
  • 85g siekanej cebuli + 3-4g soli nierafinowanej
  • 250g ugotowanej czarnej soczewicy, beluga (to około 1/2 szkl. suchych ziaren)
  • 5g świeżych drożdży (rozmrożonych)
  • 370g mąki pszennej chlebowej, typ 650
  • 45g mąki żytniej razowej, typ 2000
  • 20g oleju
  • 12g soli nierafinowanej
  • 6g kminku mielonego
  • 90 - 150g wody

Wykonanie:
  1. W dużej misce mieszam składniki na zaczyn: zakwas żytni, mąkę żytnią i wodę. Przy drobno mielonej mące pełnoziarnistej można dodać mniej wody, moja jest grubo mielona, więc chłonie więcej wody. Miskę przykrywam folią spożywczą i odstawiam w temperaturze pokojowej na około 20 godzin.
  2. Cebulę siekam, wsypuję do mniejszej miski, mieszam z solą, przykrywam folią spożywczą i odstawiam na około 5-8 godzin. 
  3. Gotuję soczewicę i studzę, jeżeli nie zrobiłam tego wcześniej. Może być lekko twardawa, jak się rozgotuje to też jest ok.
  4. Do miski z zaczynem dodaję drożdże, ugotowaną soczewicę i posiekaną cebulę. Wsypuję obie mąki, sól i kminek. Wlewam wodę - na początek można mniej i dodawać w miarę potrzeb. Mnie weszło 150g wody.
  5. Ciasto wyrabiam mikserem z hakami do ciasta drożdżowego, najpierw przez 5 minut na pierwszej prędkości, aż składniki dokładnie się połączą, następnie przez 8 minut na 2-3 prędkości.
  6. Miskę przykrywam folią i odstawiam w ciepłe miejsce na 90 minut. Ciasto składam jeden raz, w połowie tego czasu (czyli po 45 minutach), nie wyjmując go z miski. Składanie polega na naciąganiu brzegów ciasta i składaniu do środka jak kopertę.
  7. Ciasto wyjmuję na blat wysypany mąką i dzielę na 3 równe części. Z każdej formuję okrągłą bułkę. Układam je obok siebie w keksówce wyłożonej papierem do pieczenia. Owijam szczelnie folią i ponownie odstawiam w ciepłe miejsce, tym razem na 60 minut.
  8. Pod koniec drugiej fermentacji rozgrzewam piekarnik do 230 C (to u mnie max, w oryginale 270 C) z małym naczyniem wypełnionym gorącą wodą, żeby zaparować piekarnik.
  9. Chleb wyjmuję z folii i wstawiam do rozgrzanego piekarnika, nie wyjmując naczynia z wodą. Piekę przez 15 minut w 230 C z parą wodą, następnie wyjmuję naczynie z wodą, skręcam temperaturę do 200 C i piekę kolejne 40 minut, już bez pary. Studzę na kratce.
Smacznego!




Komentarze

  1. oooo, wersja z czarną soczewicą, super , miałam robić z zieloną, ale po czerwonej będzie z czarną

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w kolejnym podejściu chcę właśnie z czerwoną spróbować, bo Wasze chleby też wyglądają pysznie! :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty