Ziemniaki w stylu orientalnym (wegańskie, bezglutenowe)

Proste danie jednogarnkowe. Bardzo smaczne i bardzo sycące.
Wyjściowo miały to być ziemniaki gotowane w mleczku kokosowym. Byłam głodna, obrałam więcej ziemniaków i zabrakło mi mleczka, więc dolałam wody. Porządnie doprawiłam (uwzględniając smaki dziecka), żeby powstały sos nie smakował jedynie jak woda po gotowaniu ziemniaków a raczej ziemniaczane curry. Nie chciało mi się jednak czekać, aż sos odpowiednio zgęstnieje, więc dosypałam groszek konserwowy i mix fasoli z cieciorką, aby zagęścić. Tak właśnie powstały indyjskie ziemniaczki z groszkiem, fasolą i ciecierzycą, jak się później okazało, blisko spokrewnione z potrawą faktycznie znaną w Indiach jako Punjabi Dum Aloo, bądź też w rozszerzonej formie jako Chana Aloo Matar.
Też tak macie w kuchni, że wchodzicie z jakimś zamysłem a wychodzicie z zupełnie inną potrawą? Ja często 😏 Na szczęście w tym przypadku liczne modyfikacje mojego planu nie wydłużyły specjalnie czasu potrzebnego na ugotowanie obiadu. Uratowały mnie warzywa w puszce, jak widać czasami się jednak przydaje mieć je w zapasie. Ale oczywiście jeżeli macie samodzielnie ugotowane strączki, tym lepiej.
Takie dania jednogarnkowe można łatwo przygotować w plenerze, odgrzewać i urozmaicać o rozmaite resztki zalegające w lodówce. Czyli po prostu super!
Na zdjęciu może nie wygląda specjalnie atrakcyjnie, w zasadzie już podczas fotografowania pomyślałam o innym indyjskim daniu, jakim jest Dal z soczewicy. Cóż... może właśnie dlatego Hindusi używają takich bogato zdobionych naczyń do serwowania?


ZIEMNIAKI W STYLU INDYJSKIM
z groszkiem, fasolą i cieciorką
bez mleka, bez glutenu

3-4 porcje

Składniki:
  • 1 kg ziemniaków (jakieś 850 g po obraniu)
  • 1 puszka mleczka kokosowego (400ml)
  • 1 puszka wody (odmierzane puszką po mleczku kokosowym)
  • 1 puszka groszku konserwowego
  • 1 puszka dowolnej fasoli (białej lub czerwonej), cieciorki lub mix fasoli i cieciorki
  • 1 duża cebula
  • 2 duże ząbki czosnku
  • 2 liście laurowe
  • 4 ziarna ziela angielskiego
  • 1 łyżeczka słodkiej papryki
  • 1 łyżeczka słodkiej papryki wędzonej
  • 1/2 łyżeczki kurkumy
  • 1/2 łyżeczki cynamonu
  • 1/4 łyżeczki gałki muszkatołowej
  • 1/4 łyżeczki imbiru
  • olej do smażenia
  • sól i pieprz do smaku

Wykonanie:
  1. W garnku o grubym dnie rozgrzewamy olej. Cebulę drobno kroimy i podsmażamy na małym ogniu przez 10-15 minut aż będzie szklista. Czosnek drobno siekamy i odstawiamy na 10 minut, po czym dodajemy do cebuli i jeszcze przez chwilę razem podsmażamy.
  2. W międzyczasie obieramy ziemniaki. Małe wrzucamy do garnka w całości, większe kroimy w ćwiartki i dopiero dorzucamy do cebuli.
  3. Wstrząsamy puszką z mleczkiem kokosowym i całość wlewamy do garnka. Pustą puszkę napełniamy wodą i również wlewamy ją do garnka. Dodajemy przyprawy (wszystkie poza solą i pieprzem), przykrywamy i gotujemy na małym ogniu około 30 minut, aż ziemniaki będą miękkie.
  4. Na koniec curry doprawiamy solą i pieprzem, dodajemy zielony groszek konserwowy oraz fasole i/lub ciecierzycę. Jeżeli są w zalewie, należy je odsączyć i przepłukać.
  5. Orientalne warzywa można podać z porcją ryżu lub indyjskim chlebkiem. U mnie dodatkowo porcja zieleniny i siekane orzechy.
Smacznego!




Komentarze

Popularne posty